"Joka tuntee toiset ihmiset, on oppinut;  joka tuntee itsensä, on viisas."

-Laotse-


 

Kognitiivinen lyhytterapia 

 

 

Jokainen ihminen tarvitsee jossakin elämänsä vaiheessa apua oman mielen hyvinvointiin ja elämää kuormittavien ongelmien ratkaisuun.

 

Terapiatapaamisilla keskitymme ratkaisemaan niitä ongelmia, jotka sinä koet akuuteiksi omassa elämässäsi tällä hetkellä ja/tai tarkastelemme ja pyrimme ratkaisemaan sellaisia elämääsi kuormittavia tekijöitä, jotka ovat jatkuneet jo pidempään.
Kognitiivisen lyhytpsykoterapian laaja-alaiset mahdollisuudet selkiyttävät itsetuntemustasi ja auttavat sinua oivaltamaan elämää kuormittavien ongelmien syntymekanismeja. Terapia auttaa sinua oppimaan ja ottamaan käyttöösi taitoja joilla voit ratkaista elämääsi kuormittavia ongelmia. Opit myös suhtautumaan mahdollisesti myöhemmin elämään ilmestyviin erilaisiin myrskyihin ja haasteisiin rauhallisemmin.

 

Ajatuksien, tunteiden ja toimintamallien ymmärtäminen ja tarvittaessa muuttaminen, on avainasemassa lukuisien elämässä näyttäytyvien ongelmien ratkaisuissa.
Kognitiivinen lyhytterapia auttaa myötätuntoisempaan ja selkeämpään itsetuntemukseen sekä auttaa ylläpitämään oman mielen hyvinvointia ja tasapainoa. 

Mielen hyvinvointi ja tasapaino vaikuttaa suoraan itsetuntoon ja omanarvontuntoon eli siihen miten ihminen itsensä kokee ja myös sallii itseään kohdeltavan.

 

- Oman mielen hyvinvoinnista huolehtiminen on pääomasijoitus omaan elämään. - 

 

 

Elämää kuormittavia tekijöitä voivat olla esimerkiksi:

 

  • Ahdistavat ajatukset ja tunteet erilaisissa tilanteissa
  • Itseä kuormittava toistuva muiden miellyttämisen tarve
  • Pelko ilmaista omia ajatuksiaan, tunteitaan ja tarpeitaan
  • Itsen vertailu muihin
  • Jatkuva ja raskaaksi muodostunut suorittaminen, josta on vaikea hellittää
  • Vaikeus keskittyä
  • Univaikeudet
  • Toistuva alistuminen (”joustaminen”) toimimaan jonkun toisen henkilön tahdon (”toiveen”) mukaisesti
  • Erilaiset pelot 
  • Häpeän tunteet ja ajatukset
  • Työpaikkakiusaaminen, kaverikiusaaminen, koulukiusaaminen
  • Jokin itseään toistava tapahtumakaava, joka kerta toisensa jälkeen toistuu elämässä ja aiheuttaa ahdistusta, pettymyksiä ja kipua
  • Läheisriippuvuudesta eroon pääseminen
  • Kipeiden ja arkojen lapsuuden tapahtumien läpikäyminen ja purkaminen
  • Lapsuuden perheestä - vanhempien liiallisesta omaan elämään puuttumisesta irrottautuminen
  • Tyytymättömyys omaan kehoon 
  • Itseluottamuksen ja itsekunnioituksen puuttuminen
  • Kehää kiertävät ajatukset ja tunteet, joista on vaikea irrottautua
  • Narsistisesta suhteesta irrottautuminen
  • Erosta toipuminen
  • Suru
  • Traumaattinen äkillinen tapahtuma
  • Akuutti tai pitkäaikainen stressi eri muodoissaan
  • jne. 

 

Kognitiivinen lyhytterapia on myötätuntoista ja elämää selkiyttävää ja sen laaja-alaiset mahdollisuudet auttavat tutkimaan oman itsen herkkiä ja arkoja asioita turvallisesti ja inhimillisesti.

Sydämen syvien ja inhimillisten kysymysten äärellä, kognitiivisen lyhytterapian avustamana, löytyvät myös työkalut ja ratkaisut, jotka auttavat sinua elämässä eteenpäin. 

 

 

Voit turvallisesti olla oma itsesi, juuri sellaisena kuin olet.  

Autan sinua löytämään ja säilyttämään oman aidon itsesi, tuon viisaan oman elämäsi käsikirjoittajan, joka löytyy selkeän ja myötätuntoisen itsetuntemuksen kautta.

En tee asioita puolestasi, mutta olen osaava ja kannustava - myötätuntoisesti ja aidosti sinua tukemassa ja auttamassa. 

Tiedän, että sinä osaat, kykenet ja onnistut - silloinkin, kun et itse siihen jaksa uskoa.

 

Terapian kesto 

Terapian kesto on yksilöllinen ja sovitaan yhdessä asiakkaan kanssa. Ensimmäisen tapaamiskerran jälkeen muodostuu usein jo tunne siitä, tuntuuko keskustelu hyvältä.

Lyhytpsykoterapiassa käyntikertojen tarve vaihtelee. Tavanomaisimmin asiakkaat hyötyvät 5 - 10 -  20 kohdennetun tapaamisen jaksosta. Toisinaan ilmenee tarvetta myös pidempään terapiajaksoon. Joskus riittää yksi ainoa käynti. 

 

Tapaamisten muistiinpanot

Kaikki keskustelut ja kirjaukset ovat luottamuksellisia.

Terapiatapaamisten keskusteluista ei tehdä kirjauksia sähköisiin asiakastietorekistereihin. Käsin tehdyt muistiinpanot säilytetään lukitussa paikassa, joka on hälytinjärjestelman takana. Terapian jälkeen muistiinpanot hävitetään. 

 

Oman tapaamisajan voit sopia sähköpostilla tästä anne@hvp-kanelia.com tai soittamalla puh. 044 258 2319 / Anne

 

Jätäthän viestin mikäli en pääse vastaamaan puheluusi juuri soittohetkellä.

 

Terapiatapaamisten hinta on 77 euroa/ tunti sis alv 24 %. 

 

Tapaamiset toteutetaan:

fyysisesti Helsingin Oulunkylässä tai

etäyhteydellä video-/puhelintapaamisina.

 

 

 

Olet lämpimästi tervetullut juuri sellaisena kuin olet!

 

Lämmöllä 

 

Anne

kognitiivisen lyhytterapian erityispätevyys